Voeding, aminozuren en de cel

Aminozuren zijn de legoblokjes van de natuur. Je kunt er fantastisch goed eiwitten mee maken, een DNA-streng, een rode bloedcel of een aids virus. In het wild zijn er een stuk of 100 verschillende soorten te vinden met schilderachtige namen als Valine, Histidine en Arginine. Uw lichaam kan er zelf ook een aantal maken. En dat is maar goed ook want elke vier dagen heeft u de hele eiwitrijke bekleding van uw darmwand vervangen. En om de 24 dagen zelfs uw hele huid tot groot geluk van een dierentuin vol mijten bacteriën schimmels en luizen (blijft u vooral op lage temperaturen wassen). Dus vegetarisch of niet u heeft die legoblokjes hard nodig in uw voeding. Maar dan wel in de juiste vorm en verhouding.

De smaakmakers aspartaam en natriummonoglutamaat veranderen in ons lichaam in de aminozuren aspartaat en glutamaat. Beide worden ook door uw lichaam gemaakt en benut. In hele lage concentraties stimuleren deze stoffen de overdracht van prikkels, ze heten daarom neurotransmitters.

Kort gezegd, op de NMDA-receptor bindt glutamaat of aspartaat. De receptor laat calcium de zenuwcel binnenstromen en de prikkel wordt doorgegeven. Te hoge concentraties leiden tot een continue prikkel van de zenuwcel. Calcium blijft de neuron binnenstromen en die sterft daar uiteindelijk door af. Het calcium slaat dus neer in uw zenuwweefsel en is niet meer beschikbaar voor andere processen. Dit proces ziet u ook bij vasculaire dementie. Om toch voldoende calcium beschikbaar te hebben voor prikkeloverdracht en spieractie maakt uw lichaam deze stof vrij uit uw botten. Zo lopen mensen met een depressie of dementie een verhoogde kans op osteoporose.

Homocysteïne is een prikkelende neurotransmitter die uw lichaam zelf aanmaakt. De stof is een tussenstap in een reeks van omzettingen. Daarvoor heeft uw lichaam de vitamines B6, B11 of foliumzuur en B12 nodig. Teveel homocysteïne is zoals met alles niet gezond. Het verslechtert de conditie van de bloedvaten in uw hersenen (2) en geeft een verhoogde kans op verstoppingen in uw hart en bloedvaten. Vooral in combinatie met suikerziekte. Veel homocysteïne in uw bloed hangt ook met een verhoogde kans op depressie samen. (1, 2) Een tekort aan die B vitamines krijgt u door het eten van fastfood of andere eenzijdige voeding. Veel koffie, roken, drinken en het slikken van de pil verhogen de kans op een ongezond gehalte homocysteïne in uw bloed ook. Met het stijgen van de leeftijd neemt het homocysteïne gehalte in uw bloed vaak ook toe. Uit onderzoek blijkt dat foliumzuur, in uw lichaam omgezet naar methylfolaat, heilzaam werkt bij hart- en vaatziekten en stemmingsstoornissen zoals angst en depressie. Foliumzuur of vitamine B11 heeft u ook nodig voor de aanmaak van glutathionzuur. Een belangrijke antioxidant en neutralisator van zware metalen, pesticiden en alcohol. Foliumzuur is dus niet alleen gezond voor mensen met een kinderwens.

U geniet van de glutamaat in oude kaas en tomaten maar ook in voorbewerkte producten als chips, drinkbouillion en vleesproducten. Aspartaam eet en drinkt u via zoete light producten.

Het aminozuur taurine heeft juist weer een remmende werking op de prikkeloverdracht. Deze neurotransmitters brengen rust.