Voeding, mineralen en magnesium

Magnesium, co-enzym Q10 en vitamine E zijn dus essentiële onderdelen voor de productie van energie of ATP. Deze stoffen maken zo allerlei energievragende processen in de cel mogelijk. In de celwand van neuronen in rust voorkomt magnesium dat er zo maar calcium naar binnen stroomt. En in geprikkelde neuronen werkt magnesium actief mee aan herstel van het evenwicht. Het drijft via ATP de pomp aan die de overmaat aan calcium weer naar buiten werkt.

Ook in spiercellen heeft magnesium een belangrijke functie. Calcium veroorzaakt de samentrekkende beweging van spieren terwijl magnesium voor de ontspanning zorgt. Als er teveel calcium en te weinig magnesium in uw spiercel zit dan blijven de spieren gespannen. Kramp na intensief sporten, wakker worden van de spierpijn als het spannend is op u werk, het kan maar zo een tekort aan magnesium zijn.

En er is meer. Uw celdeling en het kopiëren en stabiliseren van uw DNA kan niet zonder magnesium. Een magnesiumtekort versnelt de veroudering en verzwakt het immuunsysteem. Zo`n 325 enzymen in ons lichaam zijn afhankelijk van magnesium, ze reguleren allerlei basale processen. Een van die enzymen is co-enzym Q10. Zoals gezegd een essentieel deel van de energieproductie. Q10 helpt ook bij het in toom houden van reactieve stoffen die bij die energieproductie ontstaan. Het werkt dus als antioxidant. Co-enzym Q10 krijgt u via vlees en vis binnen en uw lichaam maakt de stof zelf. 01.43 Dat is een kwetsbaar proces omdat er naast magnesium ook een zevental vitamines bij nodig zijn. Vitamine B2, B3, B5, B6, B11 of foliumzuur, vitamine B12 en vitamine C. Het is dus van belang al deze stoffen in voldoende mate binnen te krijgen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ouderen nogal eens een tekort aan vitamine B12 en foliumzuur hebben. De hoeveelheid Q10 in uw lichaam wordt negatief beïnvloed door statines of cholesterolverlagers, stress, alcohol, nicotine, extreem fysieke inspanning en ouderdom.

Ook het magnesiumgehalte in uw lichaam lijdt onder medicijngebruik. Denkt u hierbij aan anticonceptiva, bepaalde antibiotica (tetracycline), bloedverdunners, corticosteroïden, cytostatica, immunosuppresiva en maagzuurremmers. Deze laatste krijgt u zonder recept mee bij de apotheek. Bijvoorbeeld omdat u aspirine slikt ter bescherming van uw hart. Een van de actiefste spieren van uw lichaam.

Het aanvullen van een magnesiumtekort in de cellen duurt zo’n 3 tot 6 maanden bij neurologische aandoeningen. Bij andere aandoeningen is het effect van extra magnesium eerder merkbaar. Suppletie geeft bij allergie al na 1 week effect en bij hartritmestoornissen na 5 weken. Veel hangt natuurlijk af van de inname via uw voeding.

Een tekort in de cellen is via het bloed niet in alle gevallen aan te tonen (1). Wij hebben met ons onderzoek biomarkers gevonden die een magnesiumtekort waarschijnlijk beter laten zien. Deze biomarkers kunnen van persoon tot persoon verschillen en daarom lijkt er een combinatie van biomarkers nodig om zo’n tekort aan te tonen. Een aantal van deze biomarkers zijn in het onderzoek van Brainlabs onderzoek geïdentificeerd. Onder andere aldosteron en substance P. Deze markers lieten significante verschillen zien tussen wel of niet depressieve mensen.