Voeding, omega 3 en omega 6 vetzuren en de cel

Een andere groep vetten in uw voeding zijn de onverzadigde omega 3 en omega 6 vetzuren. Ze worden in de wand van uw lichaamscellen ingebouwd. Voor het lichaam is een juiste verhouding tussen die twee belangrijk. Beide stoffen worden omgezet in zogenaamde eicosanoïden, dat is een verzamelnaam voor stoffen die ontstekingsachtige processen in uw lichaam stimuleren of juist remmen.

Nu volgt een slaapverwekkende opsomming van stoffen in een belangrijke proces. Probeert u erbij te blijven. Omega 6 vetzuur wordt in de cel onder invloed van calcium (denk aan die overprikkelde zenuwcel) omgezet in arachidonzuur. Dat doet het enzym Phosporlipase A2 of PLA2. Mogelijk wordt het enzym PLA2 ook geremd door lithium wat de werking van deze stof bij depressie zou kunnen verklaren.

Terug naar het gevormde arachidonzuur. Arachidonzuur wordt op zijn beurt door het COX enzym omgezet in de stoffen LTB4 en thromboxaan. Aspirine remt de werking van dit COX enzym, pijnstillend, ontstekingsremmend staat er op de verpakking. En dat klopt. Deze eicosanoïden thromboxaan en LTB4 die het COX enzym vormt vernauwen de bloedvaten, verlagen de pijndrempel en stimuleren ontstekingsachtige processen. In het biomarker onderzoek werd aangetoond dat tromboxanen en leukotrienen significante verschillen lieten zien tussen gezonde vrijwilligers en depressieven.

Het arachidonzuur veroorzaakt ook de vorming van agressief reagerende deeltjes of vrije radicalen, ook wel oxidatieve stress genoemd. Deze vrije radicalen beschadigen de celwand die daardoor lek kan raken. In uw bloedvaten kan dat tot een hele reeks problemen leiden. De oxydatieve stress marker, isoprostane en twee indirecte markers van oxidatieve stress, calprotectine en cGMP, werden in het biomarkeronderzoek gevonden. Normaal gesproken neutraliseert u deze radicalen met antioxidanten. Glutathion en vitamine E bijvoorbeeld. Ze kalmeren die vrijeradicaaldeeltje, door er een elektron af te halen. Daarna kunnen ze niks meer totdat ze dat elektron doorgegeven hebben aan antioxidanten als vitamine C, co-enzym Q10 of liponzuur. Na dit proces is de jacht op de radicalen weer geopend.

Merkwaardig in dit verband is dat mensen met een te hoog cholesterolgehalte ACE remmers gebruiken om dat te corrigeren. ACE remmers verlagen ook het co-enzym Q10 gehalte (1)

De eicosanoïden geproduceerd met omega-3-vetzuren doen precies het tegenovergestelde. Ze werken ontstekingsremmend. In Japan, waar via vis relatief veel omega 3 gegeten wordt, komt depressie dan ook minder voor als in Nederland.

Een gezonde verhouding tussen die omega 6 en omega-3-vetzuren in onze voeding is 2 staat tot 1, zoals een jaar of 30 geleden het geval was. Door de keuzes die we nu maken is dat 20 staat tot 1. Plantaardige oliën zoals zonnebloem-, soja- en maisolie olie maar ook margarine, halvarine en bak- en braadvetten zijn bronnen van omega 6. Gelukkig kunnen we omega-3-vetzuren ook in ons lichaam maken. Maar daar hebben we alfa-linoleenzuur voor nodig. Ziet u die reclame voor dat gezonde kuipje margarine al voor u? Alfa-linoleenzuur zit ook in walnoten en lijnzaadolie. Het lichaam maakt dus zelf ook omega3 maar het is onduidelijk of dit voor iedereen voldoende is. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk aangetoond dat omega3 curatief werkt bij depressie (1). Kant en klare omega-3-vetzuren zitten in vette vis, hoeft uw lichaam niks meer aan te doen. Visolie is daarom een veelgebruikte bron.

In het biomarker onderzoek werd aangetoond dat tromboxane en leukotriene significante verschillen lieten zien tussen gezonde vrijwilligers en depressieven.