Mineralen zijn anorganische stoffen die noodzakelijk zijn voor het goed verlopen van de stofwisseling. De meeste komen in hele kleine hoeveelheden voor (4% van ons lichaam bestaat uit mineralen). Mineralen zijn nodig bij verschillende functies zoals bijvoorbeeld het vormen van benen en tanden. Ook zijn zij essentiële bestanddelen van lichaamsvocht (elektrolyten) en componenten van enzymsystemen, weefsels, hormonen. Net als vitaminen zijn mineralen nodig voor het goed laten functioneren van de diverse lichaamsprocessen en nemen we ze in met onze voeding. De mineralen zijn onder te verdelen in twee groepen: de micro– en de macromineralen. Macromineralen of macro-elementen vormen de groep mineralen bestaande uit calcium, chloride, fosfor, kalium, magnesium, natrium, en zwavel die we met de dagelijkse voeding in een grote hoeveelheid nodig hebben.

Boron, chroom, cobalt, ijzer, jodium, koper, mangaan, molybdeen, selenium, silicium en zink zijn de micromineralen. Hiervan hebben we dagelijks maar een kleine hoeveelheid nodig. Voor het goed functioneren van het lichaam moeten ze wel voldoende aanwezig zijn. Er zijn echter sterke aanwijzingen dat het mineraalgehalte in onze voeding terugloopt, waardoor tekorten ontstaan. In de onderstaande afbeelding is de bodem verarming in relatie tot innovaties in de USA weergegeven.

Ook verminderde eetlust, ongezonde voeding en leefstijl of medicijngebruik kan leiden tot een mineralentekort. Vermoeidheid is hierbij het eerste signaal. Hoewel veel mensen vermoeidheid inmiddels ‘gewoon’ vinden, is het dus een belangrijk signaal van tekorten en naderende verdergaande gezondheidsklachten.

De micromineralen zijn waarschijnlijk het minst bekende deel van de voedingsstoffen familie en zijn alleen in zeer kleine hoeveelheden vereist. Ze zijn echter van groot belang voor een goede gezondheid. Het is daarom van belang om zoveel mogelijk verse groentes en gevarieerd te eten.
Hieronder vindt u een korte beschrijving van de micro mineralen.

Boron
Borium is het meest bekend voor het bevorderen van de botgezondheid door het lichaam te helpen bij het activeren en metaboliseren van de botopbouwende voedingsstoffen zoals calcium, magnesium, fosfor en vitamine D. Het beïnvloedt ook de hormonen door te helpen bij de productie van oestrogeen bij vrouwen en het stimuleren van testosteronniveaus bij mannen. Tevens versterkt het de gezondheid van de hersenen, houdt het celmembranen gezond, voorkomt het bloedstolsels, beschermt het uw lichaam tegen ziekten en infecties en ondersteunt het de ontwikkeling van embryo’s bij zwangere vrouwen.

Chroom
Chroom is betrokken bij de HDL-cholesterolproductie in de lever. HDL-cholesterol kan de aanslag van LDL-cholesterol op vaatwanden verwijderen. Chroom helpt bij het omzetten van koolhydraten naar energie. Het reguleert ook de opname van insuline door de lichaamscellen. Insuline zorgt naast de opslag van glucose in de cel ook voor de opslag van magnesium en andere mineralen in de cel. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen met een lage bloedsuikerspiegel (en dus ook diabetespatiënten) gebaat zijn bij extra chroom, zie wetenschappelijke studies op de pagina mineralen onder het kopje ‘mineralen en diabetes’.

Cobalt
Kobalt maakt deel uit van vitamine B12 en vervult dus dezelfde functies in het lichaam. Deze functies omvatten het helpen van het lichaam om vitamine B9 te absorberen en bij te dragen aan de productie van de genetische informatiedragers deoxyribonucleïnezuur (DNA) en ribonucleïnezuur (RNA). Kobalt helpt ook het lichaam om melatonine te produceren (een hormoon dat slaapcycli kan verbeteren), myeline (een eiwit dat de zenuwen bedekt en beschermt), rode bloedcellen (die zuurstof door het lichaam transporteren) en serotonine (een hormoon dat je humeur kan stimuleren) ). Er is ook aangetoond dat het geheugen en de concentratie verbeteren

Ijzer
IJzer is een bestanddeel van hemoglobine en myo globine. Deze rode pigmenten zorgen voor het transport van zuurstof in bloed en spieren.
Als je lichaam een gebrek aan zuurstof heeft, zijn er ook gevolgen voor het zenuwstelsel. Het zenuwstelsel komt in een hogere versnelling te staan waardoor je erg gevoelig wordt. Dit, in combinatie met een hoger hartritme, zorgt voor een gevoel wat normaal helemaal niet bij je past. Een soort ‘vlucht-of-vecht’ gevoel. IJzer is ook van belang in diverse andere metabole processen zoals o.a. de energie productie (ATP). Een ijzertekort kan tot bloedarmoede, verlies van eetlust, vermoeidheid en groeistoornissen leiden. Een gebrek verstoort ook de kopervoorziening.

Jodium
Jodium is essentieel voor een goede schild klier werking en helpt bij de aanmaak van thyroxine (een schildklierhormoon dat ook bekend staat als T4 voor de opwekking van lichaamswarmte en het gebruik van zuurstof in cellen) en triiodothyronine (een schildklierhormoon dat ook bekend staat als T3 en bijna elk proces in het lichaam inclusief het genereren van lichaamswarmte, groei en hartslag beïnvloed). Het helpt ook uw lichaam een ​​normale stofwisseling te behouden, voorkomt de ontwikkeling van eenvoudige struma (een aandoening die de schildklier vergroot), ondersteunt de ontwikkeling van gezond haar, nagels, huid en tanden en ondersteunt de ontwikkeling van een sterk immuunsysteem bij foetussen.

Koper
Koper (Cu) is een krachtige anti-oxydant en heeft een functie in de synthese van hemoglobine en myoglobine. Daarnaast is het belangrijk bij de produktie van collageen, dopamine, elastine, en Meyline.
Meyline bevindt zich rondom zenuwvezels en zorgt ervoor dat de informatie overdracht snel en efficiënt plaats kan vinden. Daarnaast speelt koper een rol een rol bij de botgroei en synthese van pigmenten.

Lithium
De belangrijkste functie van Lithium is het beheersen en behandelen van psychische stoornissen waaronder de ziekte van Alzheimer, dementie (door hersenbeschadiging te verminderen en het bevorderen van nieuwe neurale groei) en manie (te allen tijde een verhoogde gemoedstoestand). Het helpt ook bij de opname van vitamine B9 en vitamine B12. Bovendien draagt ​​lithium bij aan de verdeling van jodium, breekt overtollig urinezuur af, reguleert het glucosemetabolisme, verbetert het de replicatie van DNA, verhoogt het de grijze zenuwcellen in de hersenen, beschermt het tegen de negatieve effecten van stemmings veranderende medicijnen (inclusief alcohol en marihuana), vermindert gewelddadig gedrag en reguleert de productie van serotonine (een hormoon dat de stemming beïnvloed).

Magnesium
Magnesium wordt ook wel het anti-stressmineraal genoemd. Dit mineraal verhoogt de weerstand tegen stress, depressies, spanningen en gaat geestelijke vermoeidheid tegen. Magnesium versterkt bovendien het geheugen en het concentratievermogen. In het Brainlabs onderzoek “biomarkers voor depressie” leverden de biomarkers voor magnesium deficiëntie de hoogste bijdrage aan het algoritme. Een tekort van magnesium in cellen blijkt bij de reguliere serum bepalingen vaak onopgemerkt, meer informatie kunt u hier vinden. Zie verder de wetenschappelijke studies op de pagina mineralen onder het kopje ‘mineralen en depressie’.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Hieronder vindt u links naar wetenschappelijke artikelen (PDF) over het belang en de rol van mineralen.

Magnesium algemeen en diagnostiek

Mineralen en voeding

Mineralen en depressie /  achteruitgang cognitieve vaardigheden

Mineralen en Diabetes

Mineralen en hart- en vaatziekten

Mangaan
De belangrijkste rol van mangaan is het activeren en werking van de enzymen waaronder glycolsyltransferasen en xylosyltransferasen (die beide helpen bij de vorming van botten) en een aantal enzymen die verschillende belangrijke voedingsstoffen gebruiken, waaronder choline, vitamine B1, vitamine B7 en vitamine C. Het maakt ook deel uit van de metallo-enzymen arginase (een enzym in de lever dat verantwoordelijk is voor het aanmaken van ureum), glutaminesynthetase (een enzym dat betrokken is bij de productie van glutamine), mangaan-afhankelijk superoxide dismutase (een enzym dat antioxiderende eigenschappen heeft en het lichaam beschermt tegen zuurstof gerelateerde schade) en fosfo-enolpyruvaat-decarboxylase (een enzym dat helpt bij het afbreken van bloedglucose). Bovendien ondersteunt mangaan het metabolisme van koolhydraten, voedingsvetten en eiwitten, helpt het uw lichaam om thyroxine te produceren (een hormoon dat de opwekking van lichaamswarmte en het gebruik van zuurstof in cellen reguleert), handhaaft normale bloedglucosespiegels en bevordert een gezonde zenuwstel.

Molybdeen
Molybdeen heeft vele rollen in het lichaam. Het activeert de enzymen aldehyde oxidase (die carbonzuren uit aldehyden genereert), sulfaatoxidase en xanthine oxidase (die beide de vetverbranding verbeteren en het lichaam in staat stellen zijn ijzervoorraden effectief te gebruiken) als onderdeel van het co-enzym pterine. Het helpt ook het lichaam met de afbraak van zwavelhoudende aminozuren, vormen urinezuur (een afvalproduct gevonden in de urine) en verteren de macrovoedingsstoffen en helpen bij het gebruik van bepaalde macromineralen (calcium en magnesium). Bovendien ontslakt molybdeen de lever, verhoogt het de alertheid, ondersteunt het een evenwichtige bloedglucosegehalte, bevordert het een goede seksuele functie bij mannen, bevordert het een goede tandgezondheid en voorkomt het bloedarmoede (een laag aantal rode bloedcellen in het lichaam).

Selenium
De 15 milligram selenium in ons lichaam bevindt zich voormamelijk in de lever, alvleesklier, het bloed en de nieren. Selenium komt voor in het enzym glutathionperoxidase, welk sterke anti-oxidante werking heeft. Verder helpt selenium bij de opname van magnesium in (rode bloed) cellen, het regelen van de bloeddruk, het verhoogt de weerstand en helpt het bij de afvoer van giftige metalen uit het lichaam. Selenium is tenslotte ook nog van belang voor een goede werking van de schildklierhormonen en speelt het samen met het c-oënzym Q10 een rol bij het omzetten van voeding naar energie.

Silicium
Silicium speelt een sleutelrol in een goede groei. Het helpt bij de ontwikkeling van sterke, gezonde botten, collageenachtige (verbindende) weefsels, haar, nagels en tanden. Silicium ondersteunt ook een gezonde embryonale ontwikkeling, een goede zenuwcel- en weefselfunctie en helpt de weefsels op de juiste manier te genezen. Bovendien verhoogt het de effectiviteit van calcium, glucosamine en vitamine D, voorkomt atherosclerose (een aandoening waarbij harde plaques in de slagaderwanden worden gevormd en de bloedstroom wordt beperkt, wat uiteindelijk het risico op hart- en vaatziekten verhoogt) en ondersteunt functionele kracht.

Zink
Zink is een mineraal wat we bij de mens vooral veel in de hersenen vinden. In de Hippocampus om precies te zijn. De Hippocampus is betrokken bij de vorming van het geheugen en de oriëntatie in de ruimte. Dit orgaan vermindert de stress die u ervaart na een angstige situatie door verlaging van het cortisolgehalte in uw bloed. Bij Alzheimer en ook depressie is de hippocampus een van de eerste gebieden die wordt aangetast. Zink werkt curatief bij depressie, zie hiervoor verder de wetenschappelijke studies op de pagina mineralen onder het kopje ‘mineralen en depressie’. Zink speelt tevens een cruciale rol bij het immuunsysteem de veroudering van uw hersenen en diverse neurologische ziekten. Bovendien is zink een noodzakelijk onderdeel van zo’n 300 enzymen in uw lichaam. Zo neemt zink deel aan een groot aantal stofwisselingsprocessen, de mobilisatie van vitamine A, de synthese van hormonen en de controle op de genexpressie. Zink is betrokken bij het maken van erfelijk materiaal, eiwitten en afweerreacties. Verder is zink belangrijk voor de smaakontwikkeling en is het betrokken bij de aanmaak van insuline. Daarnaast is zink een belangrijke antagonist van de NMDA receptor en is het direct van invloed op de calcium magnesium verhouding in de cel.

 
Wilt u ons onderzoek steunen? Geweldig! Wij verwelkomen uw donatie of hulp van harte. Wilt u ons hierover mailen op info@brainlabsfoundation. Dank u wel!